Profil

Partneri

Bratislavu skontroloval odborník, je to mesto chaosu a kontrastov

http://www.tvnoviny.sk/sekcia/spravy/ekonomika/bratislavu-skontroloval-odbornik-je-to-mesto-chaosu-a-kontrastov.html

Bratislava je infraštruktúrne zaostalým mestom. Stavalo a stavia sa bez uceleného architektonického plánu, komplexný dopravný systém je aj v roku 2011 v plienkach a vyhliadky veľkých projektov, ktoré by problém vyriešili, sú bez peňazí chabé.Bratislava je infraštruktúrne zaostalým mestom. Stavalo a stavia sa bez uceleného architektonického plánu, komplexný dopravný systém je aj v roku 2011 v plienkach a vyhliadky veľkých projektov, ktoré by problém vyriešili, sú bez peňazí chabé. Oveľa jednoduchší pohľad na Bratislavu však prináša dánsky architekt Jan Gehl, ktorý sa k nám prišiel pozrieť prvýkrát a hovorí, že na jeho riešenia netreba veľa peňazí, stačí zmenu v hlavách.Šok na hlavnej stanici a nevkusne rozdelené centrumGehlovu prácu cítiť v najväčších svetových metropolách, vyštudoval a meniť najskôr začal „svoju“ Kodaň, pokračoval napríklad v metropolách ako New York či Melbourne.V Bratislave sa poprechádzal a počas 16 hodín videl veľké kontrasty. Šok zažil, keď vystúpil na hlavnej stanici, ktorá už o mesiac začne vítať fanúšikov hokejových MS. „Mal som pocit: Dajte mi metlu, pozametám vám to tu, nech si spravím pekné privítanie,“ povedal pre TVNOVINY.sk Gehl.Dáni sa učia naraz chodiť aj bicyklovať. Pol milióna obyvateľov Kodane denne používa bicykel,dánska veľvyslankyňa na Slovensku, j. e. Anita HugauCentrum mesta je podľa neho veľmi pekné, no dojem architektonického chaosu v ňom budí štvorprúdová cesta pretínajúca centrum od Nového mosta po Zochovu ulicu.„Z Bratislavy treba urobiť mesto priateľské ku chodcom a cyklistom, dnes je zamknuté autami, Slováci považujú cyklistov za čosi ako cudzí prvok v meste, a to treba zmeniť,“ hovorí Gehl.To, čo za 16 hodín videl, je „čosi ako niekoľko malých častí niečoho, čo netvorí systém.“ Jeho riešenia si nepýtajú veľa peňaní, Gehl hovorí, že treba zmeniť myslenie Slovákov."Samozrejme, mohol by som povedať, že jasné, Slováci sú leniví, potrebujú šoférovať autá a nie je inej cesty, ale nemyslím si to," (viac si prečítajte v sobotňajšom rozhovore).Cyklistika 60-násobne ušetrí energiuDán celý život usilovne odbúrava autá z centier veľkomiest. Jedno parkovacie miesto pre auto sa totiž rovná desať miest pre bicykle. „Bicykel je v meste najrýchlejší dopravný prostriedok, spotrebuje dokonca trikrát menej energie ako chôdza a až 60-krát menej než auto,“ hovorí Gehl.Mesto podľa Jana Ghela má byť: živé+atraktívne+bezpečné+udržateľné+zdravé. V Kodani uprednostňujú bicykle aj tak, že parkovacie plochy sú umiestnené popri ceste, až za nimi je cesta pre cyklistov, takže zaparkované autá cyklistov chránia pred idúcimi.Semafory púšťajú cyklistov cez križovatku o 6 sekúnd skôr než autá a sú nastavené na zelené vlny pre cyklsitov idúcich rýchlosťou 16 až 20 km/h. „Na bicykloch jazdia aj politici, aby sa zapáčili ľuďom. Motoristi sú už v Kodani považovaní za nižšiu triedu,“ dodáva Gehl. Ako zaujímavosť uvádza, že tam vznikajú bicyklové zápchy a čo sa týka bicyklových nehôd, apeluje na disciplínu a rýchlosť jazdy okolo 20 km/h, aby príliš rýchli cyklisti nezrážali chodcov.

 

LIVING System